vrijdag 31 mei 2013

It's all about the basics.


Als iemand mij ooit had verteld, dat ik nog eens een blogpost zou schrijven over basics, had ik diegene niet alleen hard maar ook lang uitgelachen. Basisstukken? Ik? No way. Mode voor mij is experimenteren, combineren en jezelf zijn. Wat voor plezier is er aan mode, als je kast vol hangt met saaie, monotone kledingstukken?
De laatste tijd echter merkte ik dat ik steeds meer greep naar van die basisitems. Dit kwam misschien grotendeels doordat ik de laatste maanden tijdens het leren geen zin had om 'uit te pakken', maar toch viel het me op dat ook naar feestjes en dagjes uit me minimalistischer kleedde. En waarom eigenlijk ook niet? Met behulp van twee andere kleuren -een truc voor mijn kledingkeuze, die ik elke dag toepas, kan het prima gecombineerd worden.

Oké, dus ik ben overtuigd en ik snap nu ook waarom andere modeliefhebbers een basislijst opstellen, maar wat is nu die van mij? Zonder welke items zou ik niet kunnen leven, welke items zou ik dan ook aan jullie allen aanbevelen?



1. Als rokjesliefhebber is het niet heel vreemd, dat dan ook een stretch rok voor mij op nummer één staat. Stretch rokjes zijn niet alleen altijd goed (zomer, winter, op kantoor of op een feestje, het kan allemaal), maar benadrukken ook nog eens heel mooi je figuur. Verder kun je er ook alle kanten mee op. Wil je je taille benadrukken, plaats je hem wat hoger. Wil je voor een iets chiquere look gaan, dan kun je hem ook op je heupen plaatsen. Zelf heb ik een blauw geprint en een zwart pailleten paar. In deze en deze post vind je hoe ik deze combineer.


2. Jeans? Meh, I don't like them that much. Maar de Denim Dept Jeans uit de Travellic basic collectie van de Zara daarentegen is een top (basis) broek. Uit die collectie bevat ik drie dezelfde broeken, in blauw, zwart en gebroken wit. Alle drie bevatten strech waardoor deze broeken niet alleen lekker zitten, maar ook je figuur (nogmaals) benadrukken. Deze broeken zijn door hun monotone kleur met alleen gouden ritsen als detail, perfect voor elke kledingstijl en elke outfit. (En moet ik dan toch kiezen, dan is het witte exemplaar mijn all time favourite.)


3. T-shirts, T-shirts, T-shirts. In de winter met een vestje erover, in de zomer over een short: ze zijn multifunctioneel. T-shirts zijn items die áltijd kunnen, daarom mogen shirts in welke kleur dan ook (eventueel met een print) echt niet ontbreken in je kledingkast.


4. Er is werkelijk niets zo handig als effen tops. Van laagjes creeren, tot ze enkel dragen. Van onder een crop top of tot onder een doorschijnende blouse. Niets is veelzijdiger dan zo'n topje. Zolang ze lekker zitten en soepel vallen, zijn ze ware helden in je kledingkast. Ik sla er, wanneer ik een top-top (see what I did there?) gevonden heb, dan ook meteen een hoop in.



4. Als mij de vraag wordt gesteld welk soort schoen ik het meest dit (school)jaar gedragen heb, antwoord ik zonder lang na te denken: 'Mijn zwarte Celinne laarsjes!' Zwarte laarzen zijn niet alleen handig om te combineren, maar verlossen je voeten ook nog eens van de kou in onze Nederlandse winters. Zwarte laarzen zijn er in alle soorten en staan ook bij elk kledingstuk. Wanneer je eenmaal een goed, lekker zittend exemplaat gekocht hebt, heb je er elke (winter)dag van het jaar plezier van.



5. Als we het dan toch over basisschoenen hebben, zorg dan ook dat er een mooi (lekker zittend) paar pumps in je kast staan. In de kleur zwart zijn ze het meest combineerbaar, maar dat is natuurlijk helemaal up to you. High heels geven je niet alleen meer lengte, maar staan ook nog een classy onder een chique outfit en voegen net dat beetje extra's toe. En schreeuwen je voeten om verlossing? Zet dan op kantoor een extra paar flatjes neer. Of neem ze op een feestje mee in je (grote) clutch!



6. En nu komen we bij het leukste gedeelte van je basisgarderobe: accessoires! Zorg voor een aantal goede ringen, oorbellen, armbanden, horloges, riemen en kettingen zodat je bij elke outfit een aantal pieces hebt waarmee je je outfit opvrolijkt, opppimpt, opkleurt (?) of een hele andere draai eraan geeft. Ik kies er meestal voor om twee (opvallende) sieraden om te doen. Dus bijvoorbeeld een horloge met armbandjes aan één arm en daarnaast dan een goed paar oorbellen. Wanneer je namelijk én een opvallende riem én een statementketting én een horloge én een ketting én oorbellen toevoegt, wordt het namelijk veel te druk en lijkt het alsof je meer sieraden dan kleding draagt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat is jouw basislijst voor jouw garderobe?

4 opmerkingen: